8 tips om je te helpen bij het opruimen en organizen

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog
  • Bericht reacties:0 Reacties
  • Leestijd:5 minuten gelezen

1. We beginnen deze 8 tips om je te helpen bij het opruimen en organizen met ontspullen. Of je nu je kledingkast, voorraadkast, slaapkamer, berging of zolder opruimt: goed opruimen begint met het weg doen van spullen die kapot of overbodig zijn. Je kunt de Marie Kondo-methode gebruiken: word je er blij van dan hou je het, zo niet dan doe je het weg. Maar soms is het beter om het gewoon praktisch te bekijken: gebruik je het nog of heb je het nog nodig dan hou je het. Zo niet, dan gaat het weg. Wees eerlijk naar jezelf. Spullen die je al jaren op zolder hebt staan ‘want je weet maar nooit’ of spullen waarvan je niet eens meer wist dat je het had: doe het weg. De spullen waar je erg over twijfelt kun je in een aparte doos doen. Zet hier een datum op, bijvoorbeeld een datum precies een half jaar later, en op die datum gaat de doos ook echt weg.

2. Zorg ervoor dat de spullen die je weg wilt doen ook zo snel mogelijk weg gaan. Wil je het verkopen via Marktplaats: zet het dan dezelfde dag nog op Marktplaats. Gaat het naar de kringloop of de stort doe dat dan zo snel mogelijk, als het kan dezelfde dag. Je hebt pas echt het gevoel dat je hebt opgeruimd als de spullen weg zijn en je ‘ruimte’ hebt.

3. Doe al je spullen met emotionele waarde bij elkaar in één mooie doos. Verstop deze doos niet achter in de kast maar geef het een mooie plek in je huis. Is de doos vol bekijk dan al je spullen en bepaal wat weg kan. Vind je het moeilijk om iets weg te doen maak er dan een foto van en bewaar de foto in de doos.

4. Hang in of vlakbij je kledingkast een ‘doneerzak’. Als je kleding aantrekt en het past niet meer, zit niet lekker of je vindt het gewoon niet meer leuk doe het dan meteen in de doneerzak. Als de zak vol is doe je de kleding weg. Je kunt het verkopen via Marktplaats of Vinted, breng het naar de kringloop of een kledinginzamelpunt.

5. Zorg ervoor dat op het aanrecht, je wastafelmeubel en je nachtkastje spullen staan die je daadwerkelijk dagelijks gebruikt. Andere spullen berg je op waar ze horen: in een kast of in de la. Op deze manier houd je je keuken, badkamer en slaapkamer een stuk netter, schoner en overzichtelijker.

6. Wil je je keukenkast of voorraadkast opruimen maar weet je niet waar je moet beginnen? Begin dan met 1 plank. Haal alles van de plank en zet het op het aanrecht of de keukentafel. Zijn er producten bij die over de datum zijn of spullen die je nooit gebruikt gooi deze gelijk weg. Organiseer de overige producten en spullen in groepen. Bijvoorbeeld alle ontbijtgranen bij elkaar, suiker bij elkaar, koffie en thee, kruiden in potjes en zakjes, sauzen in flesjes en potjes, pindakaas en hagelslag, etc. Maak de plank grondig schoon en zet al je producten en spullen in dezelfde groep bij elkaar. De volgende dag, of een week later kun je aan plank 2 beginnen. Heb je alle planken gehad kun je de kast gaan indelen, bijvoorbeeld alle producten van 1 groep op 1 plank. In het begin staat alles dus nog door elkaar maar de hele kast indelen doe je als laatste. Je weet dan precies hoeveel groepen en hoeveel producten je een plek moet geven.

7. Je keuken- en voorraadkast ziet er stukken opgeruimder uit als je je voorraad in dezelfde potten of bussen doet. Bewaar je voorraad pasta, rijst, suiker en ontbijtgranen daarom in dezelfde potten of bussen, eventueel van verschillende grootte. Flesjes en potjes zet je in een mand of op een Lazy Susan draaiplateau in de kast. Zo blijven de potjes netjes bij elkaar en kun je er makkelijk bij mocht je het nodig hebben.

8. De beste tip om te voorkomen dat je net opgeruimde huis weer een rommeltje wordt: berg spullen meteen op waar ze horen. Kom je thuis: hang je jas aan de kapstok, ruim je sleutels op, berg je tas op, open de post en berg alles meteen op de juiste plek op. Na het ontbijt: ruim alle ontbijtspullen meteen op en zet de vaat in de vaatwasser. We hebben er niet altijd meteen zin in of houden onszelf voor dat we nu geen tijd hebben maar het is veel efficiënter om je spullen meteen op te bergen. Doe je dit niet dan stapelen de spullen zich op en ben je uiteindelijk veel meer tijd kwijt met opruimen.

Ik hoop dat je het leuk en leerzaam vond om mijn 8 tips om je te helpen bij het opruimen en organiseren te lezen. Zou je graag hulp willen bij het opruimen en organizen? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag.

Feedback en tips zijn altijd welkom 😉

Linda Bults – eigenaar Stokado

Geef een antwoord